Saturday, August 26, 2017

Pierre de Lune

 
Wat is het ideale project om mee op reis te nemen?
Het moet voldoende afwisseling bieden, maar mag toch niet té moeilijk zijn. Het mag ook niet te veel plaats in de koffer innemen, dus met één of twee strengen wol moet je je drie weken kunnen bezig houden. En omdat ik  het vaste voornemen heb om van elke workshop die ik volg minstens één afgewerkt project te maken, werd mijn reisproject voor Ijsland en Duitsland uiteindelijk deze omslagdoek, Pierre de Lune. Dit is de foto van het patroon, dus zo zou het eindresultaat er moeten uitzien...
The ideal travelling project for me is not too complicated, but with enough different elements, and of course, lightweight.  As I made the resolution to finish one project for every workshop I take, I selected this shawl, Pierre de Lune, to travel with me to Iceland and Germany. This is the picture of the pattern, so this is how the final object is supposed to look like....
 
 
En zo ziet mijn eindresultaat er uit. Het is een eigen creatie geworden, een asymmetrische driehoek.
And this is how my shawl looks like. It ended up as an asymmetric triangle.
In Reykjavik zag het er nog goed uit...
It still looked OK in Reykjavik...
 
In München begon ik te twijfelen. Mijn tweede streng wol slonk alarmerend snel, en ik was (dacht ik) nog lang niet aan het einde van het aantal rijen. En toen viel mijn eurocent. Ik las het patroon verkeerd. Dit moet een driehoeksjaal worden die dwarsgebreid is met verkorte rijen. Ik dacht dat de rij telkens 1 steek korter moest worden, maar eigenlijk is het twee steken (knit to 1 stitch before double stitch, then T+W). Nog eens natellen en mijn rij had al 70 steken minder lang moeten zijn!
In München I started doubting. My yarn was going at an alarming rate, and I still had not reached the point where I was supposed to end. And then I dawned on me that I had reading the pattern wrong all the time. The shawl is knit on the diagonal with shortrows. I should have turned two stitches before the double stitch, and I was doing it one stitch before the double stitch. At this point my row should have been 70 stitches shorter already!
 
 
Als ik thuis met een probleem in mijn breiwerk zit dan leg ik dat opzij en begin met iets anders. Op reis loop ik dan eens een wolwinkel binnen...
When I hit a snag in my knitting, at home I would put it aside and start with something else. When travelling, I visit a yarnshop to buy some more wool...

 
Na een nachtje slapen besloot ik er een eigen creatie van te maken. Ik telde het aantal rijen dat ik nog moest breien, en smokkelde de 70 steken weg door mijn verkorte rijen nu telkens 10 steken korter te maken. Mijn redenering: ik probeer dit, en is het niet goed, dan kan ik altijd helemaal opnieuw beginnen...
After sleeping over it I decided to make it my own creation. I counted the number of rows I still had to knit, and decreased the 70 stitches by making the short rows every 10 stitches. If this did not work out, I could always start over completely...
 
Maar dat zal niet nodig zijn. Ik ben eigenlijk heel blij met de vorm van deze omslagdoek!
But that won't be necessary. I am actually quite happy with the shape of this shawl!
 
Ik gebruikte  een superzacht garen, 50% merino, 50% zijde - Augustine. En ook de zusters Augustinessen in het klooster van Notre Dame de la Rose vinden het geslaagd. Deze plek in Lessines is trouwens heel erg de moeite om te bezoeken!
I used a 50% merino, 50% silkyarn for this project, called Augustine. And even the nuns in the cloister of Notre Dame de la Rose are happy with my creation...











3 comments:

Lize said...

Het is een hele mooie omslagdoek geworden! Leuk dat je er (onbewust) je eigen touch aangegeven hebt.

nobutterfly said...

heel mooi! ik kies ook meestal een sjaal als ik op reis ga

Nina Hobbysite said...

Het is een mooie originele omslagdoek geworden. Wie het patroon niet kent, zou het totaal niet opvallen. En prachtige kleur. Een omslagdoek met een herinnering, die veel plaatsen heeft gezien.