Sunday, January 29, 2017

In de diepte/digging deeper - Knit one below


Ik ben nog altijd bezig met me te verdiepen in de patentsteek. Tot nu toe deed ik de methode met een omslag, maar je kan ook een patentsteek breien door één steek dieper te steken. Elise Duvekot schreef er een boek over, en vorige week gaf ze een workshop. Ik was jammer genoeg te laat om me in te schrijven. Gelukkig is er youtube.  Als je 'knitonebelow video' googlet kom je op verschillende sites die dit demonstreren. Je kan er de klassieke geribde patent mee breien, of leuke structuursteken mee maken.
I am still digging deeper into brioche stitch. Untill now, I did the yarnover type of  brioche. There is also the 'knitonebelow' option. Elise Duvekot wrote a book about it. And on youtube you can find several videos. You can knit the standard ribbed patternstitch, or use it in fun structural stitches.

Mijn favoriet project om een nieuwe techniek uit te proberen is nog altijd een paar sokken... Deze zijn de bowties-are-cool, verwijzend naar dokter Who en zijn vlinderdas. Voor mij ook een gelegenheid om het sokkengaren van Bart&Francis uit te proberen op mijn sletigste klant. Ben benieuwd hoe het gaat houden.
My favorite project to try out a new technique is still a pair of socks. These are the bowties-are-cool socks, a reference to dr Who. I used the merino sockyarn by Bart&Francis, a first for me.
En toen kwam deze muts voorbij in de nieuwsbrief van Woolly Wormhead. Het patroon is Muratura, gebreid in patentsteek met één steek dieper te breien.
And then I received the Woolly Wormhead newsletter announcing Muratura, a hat knit in briochestitch with the knitonebelow technique.

De muts wordt plat gebreid (dus niet in het rond), vertrekkende van een voorlopige gehaakte opzet. De vorm wordt verkregen door verkorte rijen te breien.
This hat is knit flat, starting from a provisional cast-on. Shortrows provide shaping.
 
Ik gebruikte een restje handgesponnen garen uit de voorraadkast. Hij ziet er een beetje slobberig uit, maar dat is de stijl van deze muts, hij past echt perfect, en is licht en warm. En helemaal passend in mijn nieuwe kleurenpalet!
I used handspun yarn from my stash. It looks a bit slouchy, but that's the style of this beanie. The brim is a perfect fit. It's a light yet warm hat, and it matches my new colorscheme!

1 comment:

Martine said...

Mooie dingen alweer!